wtorek, 3 marca 2015

Pułapki myślenia

"Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym " Daniel Kahneman

Mam problem z tą książką. Z jednej strony wiem, że niesie ze sobą dużą wartość merytoryczną. Z drugiej nie do końca ją kupuję.

okładka książki Pułapki myślenia

Daniel Kahneman to jeden z laureatów Nagrody Nobla. Profesor psychologii otrzymał ją z dziedziny nauk ekonomicznych. Tego jednak nie wiedziałam przed czytaniem tej książki.

Książka obiecuje, że dzięki niej nauczysz się inaczej myśleć o myśleniu. I to częściowa prawda. Bo rzeczywiście teraz być może bardziej zwrócę uwagę na to, w jaki sposób ktoś może próbować wpływać na moją decyzję w różnych sprawach. Z drugiej strony książka jednak nie wciąga, aż tak bardzo. To nie beletrystyka. Tylko dużo statystyki, twierdzeń Bayesa czyli teorii prawdopodobieństwa i doświadczeń na poparcie tychże. Książka opisuje wiele przeprowadzonych eksperymentów z ochotnikami, głównie studentami. Eksperymenty te dotyczyły m.in. podejmowania decyzji przy różnym sprecyzowaniu zadań z podanymi warunkami. Głównie w zakresie straty bądź też możliwego zysku.

Książkę trzeba czytać ze skupieniem. Niektóre odpowiedzi na zadania nasuwają się automatycznie. Tak, ale automatycznie źle. W jednym momencie nawet pokusiłam się o przeliczenia, bo wydawało mi się, że to, co autor pisze jest niemożliwe. A jednak - matematyka nie kłamie, a ja dałam się zwieść mojemu szybkiemu myśleniu.

W mojej ocenie książka to wartościowa pozycja, jednak nie dla każdego. Lubisz opisy eksperymentów, znasz dobrze teorię prawdopodobieństwa, być może Cię zainteresuje. Nie lubisz się zbytnio męczyć i od książki oczekujesz tylko relaksu - omijaj ją z daleka.


Moja ocena : 4/6
"Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym " Daniel Kahneman
ISBN 978-7278-677-7
Wydawnictwo Media Rodzina
str. 604 (bez przypisów, które kończą się na 654 stronie, a następnie są podziękowania i indeks)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są zawsze mile widziane:)