sobota, 27 grudnia 2014

Mózg - tajemnica nierozwikłana

"Płonący dom" Jay Ingram

Mózg. Jakże istotny dla naszego istnienia. Ośrodek zarządczy, który czasem potrafi jednak pokazać swoją gorszą stronę.

Płonący dom to książka o działaniu mózgu. Jednak nie tym idealnym, jakim powinnien być. A działaniu, które trudno zrozumieć. O działaniu mózgów w jakiś sposób uszkodzonych - czy to w skutek urazu, czy też pod wpływem przebytej choroby.

Sądziłam, że będzie to książka w stylu "Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem" Olivera Sacksa. Jest to książka opisująca działanie mózgu bardziej naukowo, niż ta wymieniona przeze mnie. Choć są też tu opisane na przykład przypadki jednostronnego pomijania uwagi czy też inne dysfunkcje układu nerwowego to potraktowane są bardziej naukowo. Główne skupienie uwagi ma na celu wskazanie odpowiedzialnych za różne funkcje części mózgu. A osoby opisane w tej książce mają tylko obrazować zachowanie i działanie uszkodzonego w pewnych rejonach mózgu.

Trudno mi sobie wyobrazić, co mogą przeżywać osoby dotknięte tym, czy też innym schorzeniem. Jak może czuć się osoba, której wydaje się, że lekarze przyszyli jej rękę od kogoś innego. Czy też osoba, która nie zdaje sobie sprawy z istnienia lewej strony. Czy może człowiek, który nie rozpoznaje twarzy - nie tylko osób postronnych, ale też najbliższych sobie osób. I kolejny przypadek - osoba mająca problemy z pamięcią, której czas zatrzymał się w pewnym momencie.

Nie do końca jest to ksiażka popularnonaukowa, choć autor starał się dostosować język do większości czytelników. Ale wszystkie publikacje dotyczące badań nad mózgiem są dla mnie ciekawe. Czy polecam? Tak, ale dla osób interesujących się tego typu tematami.


Moja ocena : 4.5 /6
"Płonący dom" Jay Ingram
ISBN 83-86868-97-X
Wydawnictwo Prószyński i Spółka
str. 307

do zanotowania literatura: A.Łuria "Świat utracony i odzyskany" - do przeczytania

3 komentarze:

  1. To bardzo ciekawy temat. Ja przeczytałam ostatnio bardzo przystępną książkę tj. "Halucynacje" wspomnianego przez Ciebie Olivera Sacksa. I naprawdę jestem pod wrażeniem na co stać ludzki mózg w tym kierunku. Skoro się tym interesujesz to polecam.

    OdpowiedzUsuń
  2. A pewnie, że z chęcią skorzystam. Dziękuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawiłaś mnie tym wpisem i chyba przeczytam tę książkę. A mogłabyś polecić jeszcze jakieś inne warte uwagi pozycje książkowe dotyczące mózgu i jego działania?

    OdpowiedzUsuń

Komentarze są zawsze mile widziane:)