piątek, 26 sierpnia 2016

Mitologia germańska

"Mitologia germańska. Opowieści o bogach mroźnej Północy " Artur Szrejter

W Mitologii Parandowskiego swego czasu zaczytywałam się bardzo. Stąd też moja chęć przeczytania mitów germańskich. Same mity bardzo interesujące, ale dużą część książki oprócz nich zajmuje samo wprowadzenie i słownik postaci, co już mniej mi się podobało.

okładka Mitologia germańska

Po długim i dość nudnym wprowadzeniu do książki przeczytałam kilka ciekawych słów od autora książki (nudnym, bo nie nawiązującym bezpośrednio do treści książki, a przedstawiającym historię plemion germańskich). I wreszcie mogłam zanurzyć się w świat germańskich mitów. Do tej pory nie spotkałam się z mitologią germańską. Choć imię Loki - jednego z bogów germańskich już znałam, ale to głównie z gier komputerowych, w które grałam. Tam przedstawiony był jako zły potwór, z którym musiałam walczyć, by dobro mogło zwyciężyć. Ale nie łączyłam go z mitologią germańską. Takie mam wrażenie, że ta tematyka raczej nie jest zbyt popularna. Potem przypomniałam sobie film, który opowiadał o Thorze, kolejnym z bogów germańskich. Nawiązania więc do dawnych wierzeń się zdarzają. A ja po prostu nie wiedziałam, że pochodzą z dawnych wierzeń plemion germańskich.

Oczywiście jak to w mitologiach bywa zachowania bogów są amoralne. Stoją oni przecież ponad wszystkimi prawami i zasadami. Jeden z mitów mnie bardzo rozśmieszył. Opisuje on dlaczego część autorów to niesamowite talenty, a część niestety to tzw. "wierszokleci". W książce pojawia się dość obrazowe wyjaśnienie tego stanu rzeczy.

Samą książkę czyta się z przyjemnością w części dotyczącej mitów oraz aneksy. Nie podobało mi się głównie wprowadzenie, które powinno mnie zachęcić do czytania. Przeznaczenie zbyt dużej części książki na słownik postaci ( zbędny wg mnie w takiej formie). Krytyka opracowań mitów innych autorów ( nawet jeżeli zasadna) też wydaje mi się nie na miejscu w tej książce.


Moja ocena : 4/6
"Mitologia germańska. Opowieści o bogach mroźnej Północy " Artur Szrejter
ISBN 978-83-62129-79-9
Wydawnictwo Maszoperia Literacka
str.336 ( w tym 35 stron zajmuje sama bibliografia, 24 strony wprowadzenie, 68 str słownik postaci, na same mity pozostaje mniej niż połowa książki, dochodzą jeszcze już ciekawe aneksy i genealogia bogów)

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Latarnia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są zawsze mile widziane:)